خط E1 چیست؟
خط E1 معادل اروپایی خط T1 آمریکایی است اما نرخ انتقال داده در آن ۲٫۰۴۸Mbps است.
این خط دارای ۳۲ کانال ۶۴ kbps از نوع DS0 است که ۳۰ عدد از کانالها برای انتقال صوت و ۲ عدد دیگر برای همگامسازی و سیگنالدهی استفاده میشود.
در حقیقت، خطوط دیجیتال یا E1 امکان برقراری 30 تماس همزمان را دارند. **یعنی برای نمونه اگر ما با شماره تماس 20200 در حال گفتگو هستیم، همزمان میتوانیم برای 29 تماس دیگر نیز از این خط، استفاده نماییم، بدون آنکه این خط اشغال شود.
نحوه ارتباط خطوط E1 چهار رقمی و پنج رقمی
**برای استفاده از خطوط E1 برخلاف خطوط آنالوگ 8 رقمی، تنها به یک تلفن یا یک سانترال معمولی نیاز نیست، بنابراین برای باید استفاده از این خطوط، از مودم E1 که هم نزد مشترک و هم در مرکز مخابراتی قرار میگیرد، استفاده میشود.
**مودم سمت مشترک با استفاده از کابل بالون به کارت E1 مستقر روی مرکز تلفن سانترال یا voip مرتبط شده و خط E1 را به سانترال مشتری متصل مینماید.
یک طرفه یا دو طرفه بودن خط E1
خط E1 مخابرات به صورت کانال های ۲۴ یا ۳۰ تایی همزمان در اختیار شما قرار می گیرد.
** نکته ای که باید به آن توجه نمایید دو طرفه یا یک طرفه بودن کانال های ارتباطی است.
در صورتی که قصد دارید از این خطوط برای کارمندان خود و ارتباط آن ها با مشتریان استفاده نمایید باید به سراغ خطوط دو طرفه E1 بروید.
برای لینک های دو طرفه شما باید دو کد از مخابرات تهیه نمایید.
اما اگر فقط قصد دارید مشتریان و تماس های ورودی بتوانند از این کانال ها استفاده نمایند باید از خطوط E1 یک طرفه استفاده نمایید.
نکته ای که جز معایب خط E1 یا همان PRI حساب می شود این است که خطوط مورد نظر به صورت استیجاری و به افراد حقوقی ارائه می شود و این خطوط غیر قابل انتقال به غیر می باشند.
شماره خطوط E1
مخابرات خط های E1 را به دو صورت ۵ رقمی و ۴ رقمی در اخیتار سازمان ها و شرکت ها قرار می دهد.
در خط E1 پنج رقم یا چهار رقم اول توسط مخابرات تعیین شده و رقم های بعدی را خود کاربران و کسانی که برنامه ریزی سانترال را بر عهده دارند می توانند تایید نمایند.
** با توجه به اینکه استاندارد طول ارقام ۸ رقمی می باشد، برای خطوط ۴ رقمی می توان ۹۹۹۹ شماره داخلی را برای تماس مشتریان معرفی نمود.
این عدد برای برای داخلی های ۵ رقمی ۹۹۹ می باشد یعنی می توانید تعداد ۹۹۹ شماره از داخلی های خود را به ۵ رقمی که از طرف مخابرات ارائه شده است، اضافه نمایید تا مشتری بعد از گرفتن شماره مورد نظر به صورت مستقیم با داخلی مورد نظر تماس بگیرد.
ترتیب مورد نظر در خط E1 برای ۳۰ یا ۲۴ کانال همزمان به صورت زیر در می آید.
** شماره ای که به مشتری اعلام می شود: (شماره داخلی مورد نظر) + (شماره ۴ یا ۵ رقمی ارائه شده از طرف مخابرات)
تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط E1
خط E1 یا همان PRI مخابرات که می تواند به صورت ۲۴ یا ۳۰ کانال همزمان در اختیار شما قرار بگیرد، برای راه اندازی به تجهیزات خاص خود نیاز دارند.
در اینجا به صورت کلی سیستم و یا ساختار این خطوط را مورد بررسی قرار می دهیم و در مطالب بعدی به نحوه راه اندازی آن ها از طریق کارت PRI30 اشاره خواهیم کرد.
خطوط مورد نظر بیشتر بر روی سانترال های پرظرفیت TDA و TDE مورد استفاده قرار می گیرند که البته برای سانترال های تحت شبکه و مرکز تلفن های ایزابل نیز می توان از آن ها نیز استفاده نمود.
** امروزه مخابرات به خصوص در شهری های بزرگ به سراغ خطوط سیپ ترانک رفته است و خطوط E1 را ارائه نمی کند.
مخابرات بعد از خطوط E1 خود یک مودم قرار می دهد تا آن ها را به صورت زوج سیم بتواند به مکان های مختلف انتقال دهد.
اگر فاصله مرکز تلفن شما از نوع سانترال پاناسونیک یا دیگر مرکز تلفن ها از مرکز تلفن مخابرات زیر ۱۵۰ متر باشد می توانید به راحتی از این خطوط استفاده نمایید.
اما اگر فاصله شما بیشتر از ۱۵۰ متر باشد برای تبدیل زوج سیم ها به خط E1 باید یک مودم نیز قبل از مرکز تلفن نصب شود.
** این مودم ها معمولاً در دو نوع زیمنس و یا واتسون مورد استفاده قرار می گیرند.
پروتکل SIPP چیست؟
استاندارد SIPP (تست کننده پروتکل SIP) سنجشی برای عملکرد پروتکل SIP است.
سیپ (SIP) مخفف Session Initiation Protocol بوده و به زبان ساده یک پروتکل جهت برقراری مکالمه بر بستر شبکه است. ترانک نیز به ارتباطی گفته میشود که بیشتر از یک مکالمه از طریق آن برقرار میشود. سیپ ترانک سرویس تلفنی است که امکان ارسال و دریافت تماسهای همزمان در یک شبکه با استفاده از IP ممکن میسازد. SIP Trunk، بین دو مرکز تلفن اتفاق میافتد. درواقع سیپ ترانک (SIP Trunk) ارتباطی با ظرفیت بیش از یک تماس همزمان بین سرور VoIP مشترک و سوییچهای ارائهدهندهی سرویس است.
** مزایای سرویس تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) نسبت به روشهای سنتی مانند پایداری، صرفهجویی در هزینه، مقیاسپذیری و انعطافپذیری، این راهکار را به یک استراتژی ارتباطات تجاری تبدیل کرده است.
**لازم به ذکر است که SIP خود به تنهایی صدا و تصویر را منتقل نمیکند، بلکه با چندین پروتکل دیگر که وظیفه حمل session media را دارند، کار میکند.
این استاندارد شامل برخی سناریوهای کاربر_عامل SipStone پایهای محدود (UAC و UAS) است که چندین تماس را از طریق روشهای INVITE و BYE ایجاد و آزاد میکند.
SIPP بیشتر ویژگیهای SIP را حفظ میکند، اما برخی از ویژگیهای ارائه شده توسط Pip را نیز در انتقال صدا و تصویر اضافه میکند.
** به طور کلی Sip، پروتکلی است که انعطافپذیری و بسیاری از قابلیت ها را به منظور ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری، فراهم میسازد، اما به هر حال، تنها فاکتور و عامل نیست.
مزایای سیپ ترانک (SIP Trunk)
سیپترانک برای سازمان مزایای متعددی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.
کاهش هزینه: معمولاً تعرفهی سرویس سیپ ترانک نسبت به خطوط شهری ارزانتر است.
بهبود مشتری مداری: خطوط سرویس تلفن SIP Trunk نسبت به خطوط تلفنهای سنتی پایدارتر است.
مالکیت دائمی خط تلفن: سرویس تلفن ثابت سیپ ترانک (SIP Trunk) به مکان محدود نمیشود و در صورت جابجایی محل شرکت نیاز پرداخت هزینهی اضافه برای انتقال خط نیست. در ضمن میتوان برای شعب مختلف یک سازمان فارغ از محدودیتهای جغرافیایی یک سر شماره دریافت کرد.
کیفیت صدا: کیفیت تماسهای صوتی سرویس سیپ ترانک HD است.
انعطافپذیری: اضافه کردن کانال برای مدیریت تماسهای بیشتر، بسیار ساده است و در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.
امنیت: سرویس SIP Trunk یکی از امنترین سرویسهای تلفن موجود در بازار است. لازم به ذکر است سرور VoIP در سمت مشترک قرار دارد و تمام مسئولیت آن به عهدهی مشترک است.
انتخاب درست ارائهدهنده سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk)
چند عامل مهم برای انتخاب ارائهدهندهی سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) وجود دارد که قبل از دریافت سرویس باید حتماً به آنها توجه شود:
امنیت: به دلیل اینکه SIP Trunks بر بستر اینترنت کار میکند، بسیار مهم است که دارای یک شبکه مطمئن و یک سیستم امن باشد. ارائهدهنده سرویس باید بهصورت ۲۴ ساعته سیستم را نظارت و مسئولیتهای امنیتی را بر عهده گیرد.
هزینه: تعرفه و هزینهها در بین شرکتهای ارائهدهندهی این سرویس بسیار رقابتی است، قیمت و کیفیت قبل از خرید سرویس باید سنجیده شود.
پشتیبانی: سرویس تلفن اصلیترین راه ارتباطی با مشترکین است، به همین دلیل در صورت بروز هرگونه مشکل میبایست در اسرع وقت حل گردد.
پس از انتخاب ارائهدهنده سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk)، باید مواردی نیز در داخل سازمان مورد بررسی قرار گیرد. برای نمونه سیپ ترانک (SIP Trunk) وابسته به اینترنت است. برای استفاده بهینه از سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) باید برخی موارد نظیر حجم تماسهای ورودی و خروجی و میزان نیاز پهنای باند برای پشتیبانی از سرویس تلفن را مدنظر قرار داد.
دریافت اینترنت اختصاصی برای سرویس تلفن سازمانی معمولاً بهترین راهحل برای اطمینان از پایداری سرویس است. بااینحال، اگر میزان ارتباطات کسبوکار درست ارزیابی شود و اقدامات احتیاطی مناسب برای تضمین کیفیت تماس اتخاذ گردد، میتوان از سرویس پهنای باند موجود نیز استفاده کرد.
تفاوت خطوط E1 با خط سیپ ترانک در نوع استاندارد ارتباطی بین سوییچها و مراکز میباشد.
در واقع خطوط E1 یا pri خطوط دیجیتال میباشند که در سمت سوییچ مخابراتی و مرکز تلفن مشترک نیاز به کارت تلفنی E1 دارند.
خط سیپ ترانک یک خط تحت شبکه میباشد، به همین جهت سوییچ مخابراتی و مرکز تلفن سمت مشترک باید تحت شبکه باشد و از پروتکل SIP پشتیبانی نماید.